Våldsförebyggande arbete i skolan
Skolan är en central arena för det våldsförebyggande arbetet. Skolan är också den plats där de bäst utbildade samspelar med de som kan göra störst skillnad i framtiden – våra barn och unga!
Frågor om förhållanden, kärlek, lust, gränser, kritiskt förhållningssätt, våld, hedersproblematik har fått ett större utrymme i skolans läroplan sen juli 2022. Länk Skolverket
Det görs mycket bra arbete i skolan som gör stor skillnad för barn och unga som lever med våld, som riskerar att uppleva våld eller att utsätta för våld. Undersökningar visar dock att många elever upplever skolan som en otrygg plats där våld i olika former förekommer. Särskilt utsatta är elever med en HBTQI-identitet och tjejer uppger i högre utsträckning att de blir utsatta för sexuella trakasserier. Elever önskar även fler tillfällen att få reflektera över hur en får bra relationer, om förälskelse, sexuell läggning och könsidentitet, samtycke och heder. I arbetet med att förebygga våld behöver både ett riskperspektiv och ett friskperspektiv balanseras för att bli trovärdigt och effektiv. Dessutom behöver elevers syn på problemen och lösningarna ges ett större utrymme.
Nyckelpersonsutbildning HT-25
För dig som jobbar i skolan med sexualitet, samtycke och relationer
Kvinnojouren Lunds nyckelpersonsutbildning riktar sig till skolan och skolämnet “Sexualitet, samtycke och relationer”.
Kvinnojouren Lunds mål är att bidra till visionen om ett jämställt samhälle fritt från våld genom riktade insatser för att motverka attityder som möjliggör våld i alla former av nära relationer. Skolans mål är att bidra till samma vision genom de nya skrivningarna i undervisning i ”sexualitet, samtycke och relationer”.
Under höstterminen 2025 erbjuder Kvinnojouren Lund våra åtta kommuner – BURLÖV, ESLÖV, HÖÖR, KÄVLINGE, LOMMA, LUND, STAFFANSTORP och SVALÖV – en kostnadsfri, processinriktad och kunskapshöjande utbildning som ger svar på frågorna:
– Hur kan vi i skolan arbeta med normmedveten undervisning om ”sexualitet, samtycke och relationer” där frågor om våld i nära relationer ges utrymme?
– Vilka ämnesintegrerade och ämnesövergripande ingångar finns där elevers frågor om våld, gränser och kärleksförhållanden kan få utrymme för lärarledd reflektion och kunskapshöjning?
– Hur kan skolan förebygga och upptäcka våld i syfte att skapa bättre förutsättningar för elever att utbilda sig, kunna leva friare och ges möjlighet att få sina rättigheter tillgodosedda?
Kursledare är Linda Leveau från Kvinnojouren Lund som under många år arbetat med skolutveckling bl.a i Malmö Stad, tillsammans med RFSU och på Skånes Kommuner. Linda har genomfört en liknande utbildning i fyra omgångar i Skånes Kommuners/ Regions Skånes regi med mycket goda utvärderingsresultat. Kursen har även genomförts under 2023 och 2024 med nöjda deltagare från skolor i Staffanstorp, Eslöv, Höör och Svalöv.
Nyckelpersoner
Kursen riktar sig till skolpersonal med mandat från ledningen att genomföra en skolutvecklingsprocess där frågor om våld, förtryck och makt balanseras med kunskaper om normer, främjande perspektiv och lusthöjande metoder väl förankrade i skolans läroplaner.
Ansökan skickas in senast den 27/5 och besked erhållen plats ges under v.23. Skolor som anmäler flera nyckelpersoner kommer prioriteras.
Kursen är helt gratis för skolan men kravet är att nyckelpersonerna ges möjlighet att delta vid alla tillfällen och att skolledaren medverkar vid det sista tillfället. Detta i syfte att skapa hållbarhet i skolutvecklingsarbetet.
Kursupplägg:
Alla tillfällen är heldagar kl.9:00 – 15:00. Platsen kommer vara centralt belägen i någon av våra kommuner och möjlig att ta sig till via kollektivtrafik. Lokal meddelas senare.
Onsdag 3/9 Tillfälle 1:
Genomgång av syfte och mål med utbildningen samt nya skrivningar om normmedvetet förhållningssätt och kunskapshöjning om våld i ungas nära relationer. Föreläsning om normer kopplat till diskrimineringsgrunderna med ett särskilt fokus på våldsutsatthet. Påbörjad processplanering.
Tisdag 23/9 Tillfälle 2:
Genomgång av ämneskopplingar till sexualitet, relationer och samtycke. Föreläsning om risker med ”vuxengissningar” och vinster med elevdelaktighet med ett särskilt fokus på barn och ungas upplevelser och kunskaper om ämnet. Processuppföljning med fokus på elevinflytande utifrån materialet ”Varning för vuxengissning”
Onsdag 5/11 Tillfälle 3:
Genomgång av skolans våldsförebyggande uppdrag samt nya skrivningar gällande hedersrelaterat våld. Föreläsningar och workshops om den egna skolans möjligheter till utveckling i att undervisa om kunskapsområdet ”våld i nära relationer” på ett normmedvetet sätt och med pedagogiska metoder. Processarbete utifrån skolutvecklingsmodell och framtagande av processplan för arbetet på den egna skolan.
Fredag 5/12 Tillfälle 4:
Genomgång av rapporter och forskning inom sexualitet, relationer och samtycke. Föreläsning och workshop i hur innehållet i ovanstående kan implementeras i skolornas befintliga undervisning, i mentorssamtal och i hälsosamtal. Slutkonferens tillsammans med skolledning och andra avgörande aktörer i syfte att förankra framtagen processplan.
Frågor? Kontakta Linda Leveau på mejl linda@kvinnojourenlund.se
Länk till ansökan hittar du här!
Har du frågor eller vill veta mer om våldspreventivt arbete i skolan? Hör av dig till vår utvecklare av våldsförebyggande insatser Linda Leveau: Linda@kvinnojourenlund.se
